"Rela Tak Ada Tetamu Macam Ni.." Chef Wan Berang, Tegur Tetamu Tak Ada Adap..Tetamu Sentap Langsung Tak Datang Lagi..

"Rela Tak Ada Tetamu Macam Ni.." Chef Wan Berang, Tegur Tetamu Tak Beradap..



Chef Wan memang terkenal dengan sikapnya yang suka cakap berterus terang.

Jika seseorang itu tidak mempunyai masalah sudah tentu Chef Wan akan layan dengan baik.

Namun jika ada orang suka membuat masalah terutama yang tidak beretika, sudah tentu menerima teguran pedas dari Chef Wan.

Apabila tiba hari raya, memang Chef Wan selalu bising terutama kepada mereka yang malas membantunya dan juga tetamu yang tidak mempunyai adap.

Kali ini, Chef Wan menergur tetamu yang membuat onar ketika berhari raya di rumahnya.

Jom baca teguran panas Chef Wan, sampaikan ada tetamu yang tidak mahu beraya rumahnya lagi.

Ini komennya:

Setiap Hari Raya saya pasti ada masalah all this Rendang atau kuah kacang yg leave a stain on my dining chair.

My bro kata ada guests tadi anaknya jatuhkan di atas kerusi.


Over the years mcm2 tetamu yg ziarahi kami at times yg anak2 mereka yg kecil main2 ramas kueh dan tabur2 atas lantai mak bapak kisah pun tidak.


Off course saya akan tegur mcm saya tegur some guests yg ambil cakes dan cookies and left on the plate with out eating them.


Saya tegur mereka and said jika tak nak makan jangan membazir makanan mcm tu.


This goes with adults mau pun kanak2. Ramai lagi yg nak menjamunya lagi. Emak pernah tegur saya tegur anak2 tetamu as she said nanti mereka kecil hati. I told my mother guests yg behave that manner need to be told otherwise that bad habits mereka bawa ke rumah orang lain.


I dont believed in sweeping all that issue under the carpet and later mengata behind mereka kerana kita tak suka apa yg mereka laku kan.


Saya suka tegur depan2 secara baik.


I rather not have such a guests that does not learned how to menghormati rumah tetamu mereka. 


Segala adap nak masuk kerumah orang mereka mesti pelihara dgn baik. Saya pantang juga org bila datang kerumah saya suka meraba itu dan ini. Ada yg sering suka tanya berapa harga itu dan ini.

At time ada yg tanya berapa harga nilai rumah atau harga almari antique itu dan ini? Pasti saya bahasa kan” Nak tolong bayar kan hutang ke sibuk menanya itu dan ini harga berapa. Its so tacky to do that.


Yg guna tandas tetamu tak flush atau kencing bertabur pun ada. Mcm2 manusia yg tak ambil kisah. Baik apa pun tak la semua yg perangai mcm tu. Ini hanya segelintir sahaja that u see also di mana2 juga. Yg anak lari sana sini mcm di rasuk dik pelesit pun ada. Langsung tak makan saman. Kena jerit dgn saya a few years ago langsung tak dtg lagi.


Mana tidak emak bapak boleh pandang mcm tunggul lagi. Jika cucu2 saya lama dah kena tangan mcm my arwah dad did to us masa kecil.


Emak cubit adik2 sampai lebam yg saya ingat. Pelik bila kita jadi mak bapak tak boleh lentur anak2 sejak kecil lagi.


Anak2 pagi2 kena lepas masjid beri peluang pada Tuan rumah untuk bermaafan bersama keluarga dahulu baru after 10.30am nak ziarah rumah tetamu itu.


Memang padu teguran dari Chef Wan ini. Harap mereka diluar sana menjaga adap ketika beraya di rumah orang.

0 comments:

Post a Comment