Peserta AF Megastar Bengang Dengan Komen Pedas Juri Yang Boleh Mengancam Kariernya Sebagai Penyanyi

Peserta AF Megastar Bengang Dengan Komen Pedas Juri Yang Boleh Mengancam Kariernya Sebagai Penyanyi



AF Megastar telah menampilkan bekas peserta Akademi Fantasi terdahulu.

Kini knsert Akademi Fantasia telahpun berlangsung dan peserta Adira dan juga Azhar (Azhael) telah tersingkir.

Terdahulu, salah seorang peserta di peringkat saringan iaitu Anding telah tersingkir dan gagal menyertai AF Megastar.

Namun ketika di peringkat saringan itu, penyanyi berusia 34 tahun itu telah menerima kritikan pedas dari pihak juri.

Pihak juri seperti mempertikaikan statusnya sebagai penyanyi yang dikatakan hanya boleh dijadikan sebagai 'hobi', malah dia turut disyorkan untuk hanya menceburi bidang lakonan.

Anding ternyata tak dapat terima 'komen juri' apabila digelar hanya boleh menyanyi sebagai hobi sebaliknya dia mempertahankan bahawa dia menghambakan dirinya kepada industri nyanyian.

Jom baca komen penuh dari Anding:

Actually, I dont mind losing. Dont mind at all.What I do mind is when my career is being define as a HOBBY! Its not just a hobby. Its my career and my future. ITS MY PASSION. My bread and butter. To pay bills. To put food on the table. What you just said might jeopardize my future as a singer and a performer.

Singing is not just a hobby for me 'Sir'. You dont even know what I've been doing for the past 13 years. You dont even follow my progression and judged me based on a one night show. As well as other singers, we made mistakes at times. I admit that.

But lemme tell you that HOBBY does not define restless nights and efforts to prepare for a performance. HOBBY does not define performing for 1431 musical shows called MUD The Musical,TWICE and DAILY.

HOBBY does not define singing in front of my Prime Minister,Singapore's Prime Minister,The Sultan Of Brunei,Barrack Obama and others ASEAN country leaders.

HOBBY does not define practices and rehearsals that I have to go through before a musical show in Istana Budaya.

HOBBY does not define doing demos and guides for sort called A list singers and yet their songs becomes a hit.Unfortunately not mine.

HOBBY does not define singing in KL in the morning and Sibu,Sarawak at night.

HOBBY does not define jamming at 2 am after touched down from KLIA and straight to jamming studio for a rehearsal.The list goes on.

As I said. I dont mind losing. But do not jeopardize my future with such call. Sorry for this post but I need to stand for my rights. And this is my rights.And I dont give up!!

............................

“Nyanyian bukan sekadar hobi, itu kerjaya dan masa depan saya. Ia minat dan darah daging saya yang menyara kehidupan saya selama ini.


“Apa yang awak katakan mungkin akan mengancam masa depan saya sebagai penyanyi dan juga seorang penghibur. Menyanyi itu bukanlah sekadar hobi saya, tuan. Tuan sendiri tidak tahu apa yang saya lalui sepanjang 13 tahun lepas. Tuan tidak sekalipun mengikuti perkembangan saya tetapi hanya menilai saya menerusi persembahan pada satu malam,” 


“Jika menyanyi itu sekadar hobi tidak mungkin saya membuat persembahan untuk MUD The Musical, atau diundang menyanyi di hadapan Perdana Menteri Malaysia, Singapura, Sultan Brunei, Barrack Obama dan juga pemimpin negara-negara Asean lain.


“Hobi juga tidak akan membawa saya untuk mengadakan persembahan di Istana Budaya dan membuat demo serta guide untuk artis-artis bertaraf A list dan lagu mereka hit. Menyanyi sebagai hobi tidak sesuai dikatakan apabila menyanyi di Kuala Lumpur pada pagi dan kemudiannya di Sibu, Sarawak pula pada sebelah malam.


“Berkejaran ke studio untuk mengadakan latihan pada jam 2 pagi selepas turun daripada kapal terbang di KLIA, itu bukanlah hobi! Seperti yang saya katakan, saya tidak kisah kalah tetapi janganlah memburukkan masa depan saya dengan gelaran tersebut (menyanyi sebagai hobi).


“Saya minta maaf kerana kiriman ini, tetapi saya perlu mempertahankan hak saya. Dan ini adalah hak saya dan saya tidak akan sekali-kali berputus asa,”


Itulah komen panjang lebar dari Anding yang mempertahankan pendiriannya.

AF Megastar sememangnya ada mendatang beberapa keputusan yang dipertikaikan dan mengejutkan ramai seperti penyingkiran Mila.

0 comments:

Post a Comment