Sejak bila cakap benar jadi satu kesalahan? saya sanggup didenda dan dipenjara! - Chef Wan



Datuk Chef Wan akhirnya telah meluahkan rasa hatinya di laman Instagram miliknya.

Melalui laman Instagram, Chef Wan berkata dia sering membawa isu penting di laman IG miliknya.

Datuk Chef Wan berani untuk membincangkan isu yang dikatakan sensitif oleh Masyarakat namun hairan kerana dia dipersalahkan hanya kerana dia berani berkata benar.

Bagi Datuk Chef Wan dia akan berkata benar tak kira apa.

Jom baca komen Chef Wan

LUAHAN PERTAMA

''The last few years i have been bringing up some very important issues on my IG.
Jika sesuatu issue itu saya rasa tidak penting maka saya tidak bangkit kan nya for all of us to debate in a healthy and positive way.

''Dari kisah makanan Warisan kita di perlekeh kan on MAS, kisah wang Nafkah isteri, Kisah keluarga membantu keluarga di Adilfitri atau pun menghormati rumah Tetamu yg kita lawati mendapat kecaman dan cacian yg tidak terhingga dari sebahagian manusia di luar sana.

''Saya hairan jugak bagaimana mereka2 ini tidak boleh melihat apa yg saya kata kan itu ada lah benar dan perlu kita mengambil mengambil langkah2 yg baik untuk memperbaiki sikap kita supaya di hormati juga oleh keluarga sendiri atau pun masyarakat.

''Instead saya juga di persalahkan simply because i am brave enough to bring up all this issues despite what i had to face out there.

''Indeed we are living today in a strange world where all the negative things in life suddenly become a normal thing to be accepted by all of us.

''My question is simple.
Are we trying to improve our society and save our world or di sebaliknya?

''Off course saya juga sedar why today our world is also divided between the good and the evil too.
Baik apa pun situasinya i will always stand on the truth nothing but the truth!
Sejak bila berkata benar menjadi satu kesalahan pulak?

LUAHAN KEDUA

''Apa bila saya menyatakan sesuatu issue openly in public saya di tegur kononya tak sesuai membawa berita2 ini to be debated in public.

''Jika suatu hari i have my very own talkshow atau esok saya di jemput ke all this morning or afternoon talk show mahu pun minggu depan saya di jemput pulak oleh Sinar FM to debate on all this current issues my questions is apa bezanya cakap di sini on my IG atau di mana sekali pun.
Think! People are going to still talk and debate about this?

''Why malu nak sorok issue begini sedang kan kita ada masa untuk memperbaiki diri kita atau pun masyarakat?

''Jika saya ada my own column to write in the newspapers or magazine and mind u i have been offered many times pun but i turned them down as i am not ready and confidence enough with my spelling and bahasa saya yg kurang baik despite editor2 kata they can edit for me.

''Tak sama ke issue2 ini will be brought to the public? Think!
Di Sekolah guru2 nasihat kita, di rumah makbapak mau pun Tok kita will do the same, dengar ceramah agama dimana pun sama jugak nasihatnya?

''What is wrong with all this human beings yg masih bertegang leher tetap mahu menegak benang yg basah?

''Allah beri kita segala akal yg baik and we cannot reason all this and balance it between what is bad and good for society today?

''Shame on all this people who stood up for what is wrong out there!

''Sia-sia kita pergi sekolah dan belajar agama sampai tak tahu membeza kan apa yg baik dan disebaliknya.

''Sampai sanggup lebih mementing kan hiburan serta gelak ketawa tetapi tidak sedar yg maruah diri serta princip hidup masyarakat yg jatuh menjunam pun kita tak ambil kisah?

''Yg lebih penting ada la hiburan kita se isi keluarga tak usah fikir benda2 yg lagi dah.
Sad! Sad to see what has become to our societies today.

''Kita bangsa Melayu hari ini mengalami banyak masalah social one after another and yet we turn a deaf year!

''If tomorrow i have to stand infront of the judge to tell the truth and be sentence to jail for what i stood for Demi Allah saya sanggup di denda dan di penjara kan!

''Ambil la segala anugerah dan segala darjat dan pangkat saya and trip me naked sekali pun saya rela and will march into the prison with my pride and dignity!

Itulah komen dari Datuk Chef Wan tentang isu ini.

Sumber: IG Chef Wan

0 comments:

Post a Comment